Werknemersvaardigheden op de ‘echte’ werkvloer
Dankzij samenwerking met Het Goed ontwikkelen leerlingen van De Ortolaan Roermond hun werknemersvaardigheden op de ‘echte’ werkvloer.
Wie vanaf komend schooljaar winkelt bij Het Goed in Roermond, kan zomaar geholpen worden door leerlingen van De Ortolaan. Die gaan daar namelijk twee dagen per week op groepsstage. Al eerder liepen leerlingen stage in het kringloopbedrijf, de samenwerking krijgt wegens succes een structureel vervolg.
Groepsstage Het Goed waardevolle bijdrage aan loopbaanoriëntatie- en begeleiding
Teamleider Ron Meerts van Het Goed: “Jongeren draaien bij ons volwaardig mee, dragen bedrijfskleding van Het Goed en we spreken ze aan als werknemers. Daardoor nemen ze hun stage heel serieus.” Bedrijfsleider Ilja Schtemberg: “Leerlingen kunnen hier ervaring opdoen met allerlei soorten werk. Spullen aannemen, sorteren, de winkel inrichten en als iemand graag mee wil als bijrijder en spullen wil ophalen, kan dat ook.”
Naast afwisselende werkprocessen ontdekken, draait het tijdens de stage ook om werknemersvaardigheden als op tijd komen, samenwerken, respectvol omgaan met producten en klanten en collega’s op een goede manier aanspreken. De leerlingen worden daarin begeleid door allround medewerkers van Het Goed. Met deze collega’s trekken ze ook in de pauzes op. Ook dát is leerzaam. “Het doet leerlingen goed dat ze bij een team horen”, merkt Ron, “dat motiveert.”
Blij met de samenwerking met Het Goed
Stagecoördinator Karen Backes van De Ortolaan Roermond is heel blij met de samenwerking met Het Goed.
“De stagebegeleider van school coacht de leerlingen op de werkplek. Verder worden leerlingen hier gekoppeld aan vaste medewerkers en ervaren hierdoor hoe écht werken eraan toe gaat. Het schoolse is er af. Van zo’n professional nemen ze veel aan en dat maakt dat leerlingen serieuzer met hun werk bezig zijn, het minder snel opgeven en vooral heel enthousiast zijn.”
Stages op De Ortolaan
De groepsstage is onderdeel van loopbaanoriëntatie- en begeleiding (LOB).
Na een oriëntatiefase op zichzelf (wie ben ik, wat kan ik, wat wil ik) met interne stages, bijvoorbeeld in de schoolkeuken of het zorgappartement, volgt de externe groepsstage. Werken bij Het Goed hoort hier vast bij, maar er zijn ook andere stageplekken in verschillende sectoren.
Na deze beroepsvoorbereidende fase, volgt de specialisatiefase met een individuele stage in de sector die leerlingen weloverwogen hebben gekozen.
Tot slot is er de transitiefase, op weg naar een baan, of een vervolgopleiding in het middelbaar beroepsonderwijs.
Met dank aan De Ortolaan Roermond voor het delen van het artikel.
Fotocredits: Maartje van Berkel