Meriëlle: “Heb ik ’s ochtends een prachtige hoek gemaakt, einde van de dag alles verkocht!”
De vestiging van Het Goed in Deventer ziet er sinds begin dit jaar nóg beter uit. Het is het werk van Meriëlle Geels, de eerste fulltime styliste binnen Het Goed.
Het valt je meteen op bij binnenkomst. Het Goed Deventer oogt áf. Over alles is zichtbaar goed nagedacht. De kleurkeuze, hoe de spullen met elkaar gecombineerd zijn en waar ze staan. Het sympathieke brein achter dit alles is Meriëlle Geels. De 49-jarige blondine werkt sinds vier maanden als styliste voor deze vestiging. Een unicum in de historie van Het Goed. “Ik ben er min of meer ingerold. Het begon toen bedrijfsleider Raimon Strijdveen hier drie jaar geleden in dienst kwam. Door zijn retailachtergrond had hij duidelijke ideeën over de winkelpresentatie. Die kon veel beter en was volgens hem op dat moment te tuttig. Telkens wanneer Raimon iets in de winkel wilde veranderen, vroeg hij mij en een collega om hem te helpen. Ik werkte toen al zo’n zeven jaar op de speelgoedafdeling waar ik het binnengebrachte speelgoed sorteerde, nakeek en testte. Het stylen van de winkel was iets totaal anders, maar ik merkte dat het me lag. In no time stonden de spullen op hun nieuwe plek en ik genoot ervan om mee te denken over hoe het allemaal nog beter en mooier kon.”
Enthousiast geworden besloot Meriëlle om in haar privétijd bij de Ondernemersschool een opleiding tot etaleur te volgen. Misschien kon ze daar later iets mee? Toen ze Raimon hier tijdens een functioneringsgesprek over vertelde, reageerde hij razend enthousiast. “Hij vond het zo fantastisch, dat hij het idee kreeg om mij fulltime als styliste in te zetten. Hij wilde me dolgraag behouden. Raimon onderzocht of er binnen de begroting ruimte was om zo’n functie te creëren. Die bleek er gelukkig te zijn.”
Hogere omzet door betere presentatie
Op 1 januari j.l. begon Meriëlle in haar nieuwe functie. Voelde ze geen druk? Ze is de allereerste fulltime styliste binnen Het Goed. Haar collega’s en ook de andere filialen, iedereen kijkt natuurlijk hoe ze het doet. “Oh God, daar gaan we dan, dacht ik in het begin wel even. Qua uren ging ik ook nog eens van 28 naar 38. Maar dat waren gewoon de zenuwen. Nee, ik vind het echt super. Ik geniet zo van deze kans.”
Wat zijn haar taken precies? “Allereerst werk ik de hoofdthema’s uit die ik gemiddeld drie weken van tevoren doorkrijg van het hoofdkantoor. Ik vertel de verschillende afdelingen wat eraan zit te komen en wat ik nodig heb. Dat kunnen allemaal rode dingen zijn of specifieke kledingstukken, het is heel breed. Vervolgens ga ik combineren. Ik zet dingen op kleur bij elkaar, voeg er kussentjes of kandelaars aan toe, pak leuke schilderijen enzovoorts. Verder zoek ik voortdurend naar manieren om de verkoop een boost te geven. Ons motto luidt hier niet voor niets: ‘Aan de wandel met je handel’. Als iets op een bepaalde plek niet werkt, gooi ik de boel om. Een goed voorbeeld is de tafel met woondeco in de kleuren bruin en paars. Eerst stonden alleen de bruine dingen bij elkaar tegen de achterwand. Dat zag er heel donker en doods uit. Ik besloot de tafel naar de voorkant van de winkel te halen en aan te vullen met paarse spullen. Dat werkte als een gek. Nu zijn die spullen niet aan te slepen. Je verandert de manier hoe mensen de winkel beleven en dat heeft weer invloed op de omzet.” Meriëlle geniet er ontzettend van als ze ziet dat haar stylingingrepen effect hebben. (lacht) “Al ben ik soms ook enigszins teleurgesteld. Heb ik ’s ochtends een prachtige hoek gemaakt, is er aan het einde van de dag niets meer van over. Alles verkocht!”
Meriëlle’s stylingmagie door heel Nederland?
Het idee om bruin met paars aan te vullen en zo een vrolijkere, luchtigere sfeer te bewerkstelligen, haalde Meriëlle uit een woonprogramma op tv. “Ik kijk al die programma’s, het is verschrikkelijk inspirerend wat ze daarin doen. Zo ben ik nu bezig met het opknappen van de boekenafdeling. Ik wil een tafel gaan maken met poten die gemaakt zijn van stapels boeken en een van de muren heb ik behangen met bladzijdes uit oude boeken. Had ik ook weer ergens in zo’n programma gezien.”
Meriëlle inspireert op haar beurt de klanten van Het Goed Deventer. “Regelmatig komen ze naar me toe, soms zelfs met foto’s van hun huis. ‘Ik vind die kast zo saai’, vragen ze dan. ‘Wat kunnen we doen om hem gezelliger te maken?’ Op zulke grijp ik enkele items uit de winkel en laat ik ze zien wat er mogelijk is. Ik heb gemerkt dat veel mensen het lastig vinden om zelf te combineren en het waarderen als je ze hierbij helpt. Soms kopen ze het hele setje dat ik ze toon. Of komen ze later terug met een foto van hun woonkamer om mij trots het resultaat te laten zien. Hartstikke leuk.”
Meriëlle’s eerste grote project zijn de Ibiza Style-themadagen die op 28 april losbarsten. “Ideetje van Raimon en mij. Er is zand gekocht en komt een grote poster van de zee in de zaak waardoor klanten het water in lijken te lopen. Daarnaast heb ik een stel kastjes gepimpt. Voor Ibiza Style is speciaal geld vrijgemaakt, maar dat is zeldzaam. Over het algemeen werk ik met wat we aangeleverd krijgen en in de winkel hebben. Dat is genoeg. Het hoeft echt niet veel te kosten om iets fraais neer te zetten.”
Meriëlle hoopt dat ze haar stylingvaardigheden in de toekomst ook op de overige vestigingen van Het Goed mag loslaten. Het begin is al gemaakt. “Ik ben al een paar keer in Het Goed Wijhe geweest en sinds kort ga ik iedere woensdag mee met Raimon naar Het Goed Lelystad, waarvan hij tijdelijk ook de bedrijfsleider is. Dus mogen andere vestigingen interesse hebben: ik zou het geweldig vinden.”
In het kader van 25 jaar Het Goed in Deventer, verschijnen er in deze reeks van 4 Goede Verhalen. Lees ook het verhaal Annie en William.
Goede Verhalen verzamelen we graag. Het zijn verhalen van onze medewerkers, van onze klanten en van bijzondere spullen die we mogen ontvangen. Goede Verhalen laten ook zien wat voor een bijzonder bedrijf we zijn. Werk maken van hergebruik en mensen een kans geven om weer aansluiting te krijgen op de arbeidsmarkt. Dat op zichzelf is al een goed verhaal.